|
کوتاه |
سریال 5 الی 7 دقیقه |
سریال 11 دقیقه |
سریال 22 دقیقه |
سینمایی |
تیزر |
طرح |
3 میلیون تومان |
130 هزار تومان |
110 هزار تومان |
70 هزار تومان |
20 میلیون تومان |
4 میلیون تومان |
فیلمنامه |
5 میلیون تومان |
270 هزار تومان |
220 هزار تومان |
200 هزار تومان |
100 میلیون تومان |
6 میلیون تومان |
طرح و فیلمنامه |
8 میلیون تومان |
400 هزار تومان |
340 هزار تومان |
270 هزار تومان |
120 میلیون تومان |
10 میلیون تومان |
* در بخش طرح، قیمتها بر حسب دقیقه است و بدیهی است هر چه تعداد قسمتها بیشتر باشد بر روی رقم کمتری توافق میشود. این حداقل قیمت تعریف شده است و بر اساس سختی کار و پیچیدگی داستان و تحقیقات جانبی و تعداد کاراکتر ها و ... تا 50 درصد افزایش داشته باشد.
* در آثار کوتاه، فیلمنامه بر حسب اینکه حاوی دیالوگ، نریشن یا شعر باشد، مبلغ پایه فیلمنامه میتواند با 20درصد افزایش محاسبه شود.
* در آثار سریالی نوشتن شعر جزیی از فیلمنامه نیست و هزینه آن باید جداگانه محاسبه شود که در ادامه به آن اشاره شده است.
* تهیه کننده پس از تایید طرح یا فیلمنامه مجاز است تا دو دفعه درخواست بازنویسی داشته باشد و پس از تسویه مالی یا تعهد به تسویه، میتواند درخواست بازنویسی دیگری داشته باشد و در هر بازنویسی جدید، اگر اصلاحات اساسی نباشد،20درصد دستمزد فیلمنامه یا طرح هر قسمت باید به نویسنده پرداخت شود و در صورتی که فیلمنامه نیاز به بازنویسی کامل و اساسی داشته باشد دستمزد نویسنده باید همانند نوشتن یک اثر تازه پرداخت گردد.
* در آثار سینمایی اگر نویسنده خالق طرح باشد درصد فروش داخلی و خارجی نیز به آن تعلق میگیرد که در جداول قبلی به آن اشاره شد.
* نوشتن شعر، دیالوگ و نریشن در تیزر به صورت پیش فرض، همگی بر عهده خود فیلمنامهنویس است. در صورتی که از نیرویی دیگر، جهت نوشتن این موارد استفاده شود، هزینه آنها بر حسب رقم تعرفه از دستمزد فیلمنامهنویس اصلی کسر خواهد شد.
ج- خدمات افزوده
ممکن است از یک نویسنده برای نوشتن یا اصلاح بخشهایی از یک فیلمنامه دعوت به عمل آید. تعرفه این خدمات به شرح زیر است:
دیالوگ نویسی |
20 درصد تعرفه فیلمنامه اثر |
گگ نویسی |
20 درصد تعرفه طرح + فیلمنامه اثر (در صورتی که طرح داستان دستخوش تغییر شود) |
هر قطعه شعر داخل متن فیلمنامه سریال 5 الی 10 بیت |
150 هزار تومان |
شعر پیش نمایش یا تیتراژ پایانی سریال |
هر کدام 2 میلیون تومان |
هر قطعه شعر داخل متن فیلمنامه سینمایی 5 الی 10بیت |
3 میلیون تومان |
شعر پیش نمایش یا تیتراژ پایانی سینمایی |
هر کدام 10 میلیون تومان |
د- عناوین و نردبان شغلی
با توجه به ساختار، ممکن است که یک استودیو یا کمپانی، در ساخت انیمیشن، نویسندگان را به صورت تمام وقت استخدام کند. بخش بعدی به محاسبه تعرفه چنین شرایطی تعلق دارد. به لحاظ سلسله مراتب شغلی در رده اول و بالا سوپروایزر فیلمنامه، سپس سرپرست نویسندگان و سپس فیلمنامهنویس قرار گرفته و تعریف میشود.
د-1- سوپروایزر فیلمنامه
این رده شغلی معمولا در ساختار استودیویی با تعداد پروژههای همزمان و موازی تعریف میشود. مسئولیت سوپروایزر از جنس مدیریتی است و او با تمامی دپارتمانها در ارتباط است و نظارت برای عناصر خلاقه تکنیکی یک داستان را در تمامی مراحل تولید یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی بر عهده دارد. از دیگر وظایف او استخدام و نظارت بر نویسندگان آزاد در پروژههاست.
دانش، تحصیلات و مهارتهای لازم:
- لیسانس انیمیشن، فیلم، ادبیات، فیلمنامه نویسی، نویسندگی خلاق یا ارتباطات یا نویسنده ی تجربی با سابقه ی نوشتن یک فیلمنامه سینمایی یا سرپرستی نویسندگان دو سریال هر کدام حداقل 56 قسمت را در سابقه خود دارد.
- دارای آشنایی کامل و درک درست از پایپلاین و تولید فیلم سازی و انیمیشن و آشنایی به متن و مدیریت پروژه و تکنیکهای ساخت
- دستمزد ماهیانه: 20 میلیون تومان به صورت تمام وقت
- سوپروایزر نویسندگان در هر ماه، وظیفه نظارت بر حداقل 2 پروژه همزمان و خروجی حداقل 45 دقیقه فیلمنامه در هر پروژه سریالی و 15 دقیقه در فیلمنامه هر پروژه سینمایی را بر عهده دارد.
د-2-سرپرست نویسندگان ( نویسنده اصلی یا Head writer)
وظیفه ویرایش و تایید خط داستانی قسمتها و گسترش و تکمیل کردن کاراکترها، داستانها و دیالوگها را برعهده دارد. ادیت و نهایی کردن تمامی پرمیسها، اوتلاینها و نسخههای فیلمنامه برای استودیو و شبکه، بر عهده اوست. (تعداد قسمتها بسته به حجم پروژه و استانداردهای هر استودیو متفاوت است اما به عنوان پیشنهاد تعداد 10 قسمت پیشنهاد میشود)
دانش، تحصیلات و مهارتهای لازم:
- مدرک کارشناسی در فیلم سازی، تئاتر، انیمیشن، ادبیات، مطبوعات و دارای تجربه در حوزه انیمیشن
- تجربه او بیشتر به کیفیت و سرعت اصلاح او در متن، خصوصیات فردی در خلاقیت، سرعت، تفکر و قدرت ذهنی، جزیی نگری، نظم فکری و مهارتهای مدیریت زمان و همکاری تیمی مرتبط است.
- سرپرست نویسندگان لازم است که تجربه حداقل نگارش 78 قسمت در سه پروژه سریالی (برای تصدی سرپرستی نویسندگان سریال) یا یک سینمایی (سرپرستی نویسندگان سینمایی) را در سابقه خود داشته باشد.
- دستمزد ماهیانه: ماهیانه 14 میلیون تومان به صورت تمام وقت.
- سرپرست نویسندگان در هرماه موظف به ادیت حداقل 10 قسمت یک سریال است.
- در صورتی که سرپرست نویسندگان همراه دیگر نویسندگان عادی پروژه به نوشتن قسمتها نیز مشغول باشد، برای فیلمنامههای نوشته شدهاش مبلغی جداگانه دریافت خواهد کرد.
- سرپرست نویسندگان میتواند به صورت پروژهای نیز استخدام شود و برای هر قسمتی که ادیت میکند معادل یک چهارم هزینه فیلمنامه+ طرح هر قسمت سریال را به عنوان دستمزد دریافت کند.
د-3- نویسنده
نسخه ابتدایی و اورجینال فیلمنامه را نوشته و توسعه میدهد.
دانش، تحصیلات و مهارتهای لازم:
- مدرک کارشناسی ادبیات یا فیلمنامه نویسی با درک و آشنایی با انیمیش و فیلمسازی
- خلاق، منعطف، جزیی نگر، دارای مهارتهای مدیریتی و سازمانی، آشنای به نرم افزارهای مورد نیاز نوشتن، پردازش متن، خلق فیلمنامه، درک صحیحی از پایپ لاین انیمیشن و فیلمسازی (خصوصا تکنیکی که بر اساس آن انیمیشن مذکور ساخته خواهد شد)
- نویسندهای که تمام وقت استخدام شده باشد موظف به تحویل حداقل 5 فیلمنامه 7 دقیقهای در ماه است.
- دستمزد ماهیانه: 9 میلیون تومان به صورت تمام وقت
ه- مدت زمان عرف نگارش
زمان نگارش هر اثر در بخشهای مختلف وابسته به آماده بودن ورودیهای آن بخش، توانایی فردی و کارایی کل پایپلاین بخش نویسندگی است اما پیشنهاد ما به شرط فراهم بودن شرایط مطلوب مدت زمان عرف برای نوشتن هر اثر چنین است:
|
کوتاه |
سریال پنج الی هفت دقیقه |
سریال 11 دقیقه |
سریال 22 دقیقه |
سینمایی |
طرح |
دو هفته الی یک ماه |
دو طرح در هفته |
دو طرح در هفته |
یک طرح در هفته |
دو ماه |
فیلمنامه |
دو تا سه ماه |
یک فیلمنامه در پنج روز کاری |
یک فیلمنامه در یک هفته کاری |
یک فیلمنامه در 10 روز کاری |
هفت ماه |
استوری برد
شرح وظایف:
الف- معرفی استوری برد آرتیست (Storyboard Artist)
در فیلم های سینمایی، تلویزیونی، تبلیغات، بازی و دیگر فرمهای رسانهای، استوری برد به عنوان راهنمایی برای تولید مورد استفاده قرار میگیرد. استوری برد را باید از مهمترین بخشهای پیشتولید قلمداد کرد زیرا که متن برای اولین بار به صورت تصویری ارائه میشود و ترجمانی دقیق از روح داستان، از طریق به تصویر کشیدن حالات، احساسات، حرکات و پیشرفت منطقی آن است.
طراح استوری برد در واقع یک داستانگوی بصری است که خط داستانی نوشته شده در فیلمنامه را به صورت تصویری ارائه و ترجمه میکند. او باید این قابلیت را داشته باشد که دیدگاه کارگردان را از طریق فریمهایی که ترسیم میکند ارائه کند تا بقیه افراد و تیم تولید بتوانند بوسیلهی آن روند تولید را پیش ببرند.
طراحان استوریبرد به صورت دستی بر روی کاغذ یا با استفاده از کامپیوتر، بردها را طراحی میکنند. استوریبرد مشخص کنندهی اندازه ی نماها، زمانبندی و زوایای دوربین در سکانسها بوده و به عنوان یک راهنمای تصویری عمل میکند، اینکه در سینما، فیلمبرداری در صحنه چگونه باید صورت بگیرد و یا اینکه خروجی انیمیشن به چه صورت باید باشد.
ب-مسئولیتهای استوری برد آرتیست
- مطالعه و ترجمه متن به صورت تصویری
- تقطیع متن همراه با کارگردان برای تعیین کردن صحنههای کلیدی و نحوهی پیش بردن روایت به صورت تصویری (دکوپاژ)
- تبدیل متن فیلمنامه به قالب استوریبرد با استفاده از پنلهای تصویری
- به تصویر کشیدن جلوههای ویژه در فریمهای استوریبرد
- مشخص کردن نورپردازی در فریمها در صورت ضرورت
- فریمها همچنین باید شامل دیالوگها و جهت حرکات کاراکترها در صحنهها باشند.
- توضیح و ارائه استوری برد به کارگردان و در صورت تایید، ارائه مجدد صحنههای کلیدی به انیماتورها
- اصلاح استوری برد در طول پروژه در صورت نیاز
ج- دانش و تواناییهای مورد نیاز
- توانایی همکاری موثر با طراحان کانسپت، نویسندهها، کارگردانها و مشتریها برای به تصویر کشیدن داستان
- دانشآموختهی سینما یا انیمیشن
- توانایی ارائه مناسب
- دانش داستانگویی بصری
- دانش کافی در مورد سبکها و ژانرهای سینمایی
- دانش قواعد انیمیشن
- دانش قواعد داستانگویی (برای مثال سفر قهرمان)
- دانش عکاسی و شناخت زوایای دوربین و تکنیکهای فیلمبرداری
- دانش طراحی و شناخت پرسپکتیو و توانایی پیادهسازی انواع زوایای دوربین
- توانایی ترجمه ایدههای دیگران در قالب طراحی و اسکیسهای پر جزییات
- توانایی تحلیل متن فیلمنامه به منظور تقطیع متن و دکوپاژ
- توانایی و شناخت کافی ترکیببندی در قاب سینما و انیمیشن
- شناخت و مهارت تدوین
ج- روند کاری
طراح استوریبرد متن فیلمنامه را از فیلمنامه نویس یا نویسنده دریافت میکند و آن را یا به تنهایی و یا با همراهی و راهنمایی کارگردان، دکوپاژ می کند و در نهایت فریمهایی استوریبرد را به دپارتمان تدوین تحویل میدهد.
تدوینگر، استوریبرد را تدوین و نهایتا انیماتیک تولید میشود. (استوریبرد زمان بندی شده، همراه با صدای شاهد یا دوبله نهایی)
گاهی اوقات استوریبرد آرتیست علاوه بر طراحی استوریبرد، مسئول تهیه انیماتیک نیز میباشد که البته به پروژه و شرایط آن بستگی دارد.
توضیح الگوی محاسبه تعرفه:
الگویی که برای محاسبه تعرفه های استوری برد در نظر گرفته شده به این صورت است که در ابتدا تقسیم بندی آن بر اساس انواع پروژهها و درجه سختی طراحی استوری برد مشخص شده و در نهایت برای هر نوع خاصی از پروژه، حداقل راندمانی که طراح استوری برد موظف به تحویل است، عنوان شده است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که در این تقسیم بندی، دکوپاژ و نحوهي روایت دارای یک درجهی سختی در تمام پروژههاست (کیفیت دکوپاژ یکسان در نظر گرفته شده است) و آنچه متغیر است، سختی در اجراست و اهمیت پروژه و حساسیتی است که تیم تولید باید در نظر داشته باشد، برای مثال اجرای استوری برد برای پروژه کاتاوت نسبت به پروژه سه بعدی راحت تر است و یکی از فاکتورهایی است که در میزان راندمان تاثیرگذار است.
در متن پیش رو برای محاسبه هزینه و تعرفه استوری برد نیاز به آن بود که در ابتدا تعریفی از راندمان کاری این شغل بر اساس تکنیک انیمیشن ارایه شود.
- هر صفحه معادل 40 الی 50 ثانیه در نظر گرفته شده است.
- محاسبه بر حسب صفحه به شیوه محاسبه بین المللی نزدیکتر است، البته در حال حاضر در تولیدات داخلی، با توجه به اینکه طراحان استوری برد اکثرا انیماتیک و ریل زمان بندی شده تحویل میدهند محاسبات بر اساس دقیقه صورت میگیرد. اما در پایپ لاین جهانی زمان بندی بردها بر عهده استوریبرد آرتیست نیست و باید توسط تدوینگری که بردها را تحویل میگیرد صورت پذیرد. با این حال با توجه به شرایط تولید در داخل که استوریبرد آرتیست هم میتواند خروجی انیماتیک تحویل دهد. پیشنهاد میشود در صورت آنکه زمانبندی بر عهده استوری برد آرتیست گذاشته شود مبلغی افزوده به او پرداخت گردد.
- مدت زمان اجرا معادل یک هفته یا پنج روز کاری و هر روز هفت ساعت کاری مفید در نظر گرفته شده است
جدول الف- راندمان برای استخدام یک نیروی ثابت استوری برد:
تکنیک |
سینمایی (در هفته) |
سریال و مجموعه (در هفته) |
کوتاه (در هفته) |
کات اوت |
- |
پنج الی هشت صفحه |
پنج الی هشت صفحه |
3D و 2D دیجیتالی |
یک و نیم الی دو صفحه |
سه و نیم الی پنج صفحه |
یک و نیم صفحه |
استاپ موشن |
یک الی یک و نیم صفحه |
سه و نیم الی پنج صفحه |
یک و نیم الی دو صفحه در هفته |
موشن گرافیک |
- |
سه تا شش صفحه |
- |
تبلیغات: با توجه به آنکه در تبلیغات زمان بسیار نقش کلیدی دارد؛ از این رو راندمان چیزی حدود یک صفحه در طی یک الی دو روز است. |
دستمزد نیروی تمام وقت:
برای محاسبه دستمزد نیروی تمام وقت، نیاز است که در ابتدا استوری برد آرتیستها را از لحاظ سابقهي کاری و سطح توانایی (دکوپاژ و توانایی در داستانگویی بصری و نحوهي اجرا) و میزان راندمانی که تحویل می دهند به دو دسته تقسیم بندی کرد:
- سینیور یا حرفهای (حداقل با پنج سال سابقه کاری)
- جونیور یا نیمهحرفهای (حداقل با دو سال سابقه کاری)
*(در محاسبه دستمزد تمام وقت، استوری برد آرتیست موظف است که راندمانی مطابق جدول الف را در پروژهها رعایت کند.)
* اگر پروژه ارائه شده به استوری برد آرتیست داخلی نبوده و جهت ارائه در بازارهای خارجی باشد و درآمد ارزی کسب کند یا به سفارش یک شرکت خارجی و به واسطه یک شرکت داخلی باشد، رقم دستمزدها باید حداقل دو برابر تعرفه عادی محاسبه شود. (این ضریب بر اساس کشور سرمایه گذار و بازار هدف میتواند بالاتر باشد)
*دستمزد طراحی استوری برد قسمتهای پایلوت دو تا سه برابر قسمتهای معمولی است. اصلاحات در استوریبرد پایلوت میتواند تا دو مرتبه اما عمدهتر از آنچه برای قسمتهای عادی عرف است باشد و به همین دلیل است که دستمزد بالاتری برای آن در نظر گرفته شده است.
* اگر صحنهای به صورت کامل به استوری برد تبدیل شد ولی بنا به هر دلیل در کار نهایی مورد استفاده قرار نگرفت هزینهی آن باید به صورت کامل پرداخت شود.
تعرفه در حالت همکاری به صورت ماهیانه:
جدول ب
استوری برد آرتیست سینیور |
20 میلیون تومان |
استوری برد آرتیست جونیور |
13 میلیون تومان |
*دستمزد اعلام شده میتواند بر اساس راندمان و مهارت استوری برد آرتیست تا بیست درصد مبلغ پیشنهادی افزایش داشته باشد.
تعرفه در حالت همکاری به صورت دورکاری (فریلنسی)
جدول ج
|
سینمایی و استاپ موشن |
سریالی 2D و3D |
سریال کات اوت |
کوتاه |
موشن گرافیک |
تبلیغات |
استوری برد آرتیست سینیور (بر حسب صفحه) |
5/5 میلیون تومان |
5/1 میلیون تومان |
700 هزار تومان |
5 میلیون تومان |
1 میلیون تومان
|
10میلیون تومان |
استوری برد آرتیست جونیور (بر حسب صفحه) |
5/2 میلیون تومان |
1 میلیون |
500 هزار تومان |
3 میلیون تومان |
700 هزار تومان |
6 میلیون تومان |
اصلاحات:
بخش بزرگی از پایپ لاینهای پیش تولید و تولید انیمیشن همانند یکدیگر است و مسلما در همه بخشها، اصلاحات بخشی از پروسه کار است. در ادامه یک پایپ لاین شاخص را در نظر گرفته و شرح داده و بواسطه آن روند کار و اصلاحات درخواستی از استوری برد آرتیست (مقدار و تعداد دفعات) و دستمزد پایه این کار را بررسی نمودهایم:
در ابتدا برای ارائه استوری برد و جلوگیری از اتلاف وقت، کارگردان صحنه های مورد نظر را به استوری برد آرتیستها توضیح داده و پس از آن طراحان استوری برد با اتمام تامبنیلهای اولیه، جلسه ای با کارگردان و سرپرست خواهند داشت و چنانچه نیازی به تغییر و یا اصلاح باشد (اصلاحاتی از قبیل اکت و دکوپاژ) لازم است تا توسط آنها ارائه شود. (اولین مرحله اصلاحات)
در ادامه استوری برد آرتیست، بردها را در قالب نهایی طراحی کرده و مجددا به تیم ارائه میکند (دومین مرحله اصلاح) مطمئنا در این فاز جنس اصلاحات نباید بنیادی باشد و صرفا جزییات را شامل میشود. (جزییات مانند افزودن چند پز جا بهجایی کاراکتر اصلاح کادر و ... است)
بعد از این مرحله طراح باید اصلاحات نهایی را اعمال نموده و پروژه را تحویل دهد.
*در صورتیکه که بعد از این مرحله اصلاحی توسط کارگردان درخواست شود متحمل هزینه ی دوباره خواهد بود و هزینه ی آن برابر با نصف تعرفهای خواهد بود که پیشتر مشخص شده است.
تهیه و تنظیم کارگروه داستانپردازی سال ۱۴۰۰
مونا شاهی / مهناز راوند / محسن شکرطلب / رشید عابدین
آدرس ایمیل : story.animationguild(atsign)gmail.com