(کاراکتر/انوایرومنت/پراپ)
مدلسازی سه بعدی از اصلی ترین بخش های تولید انیمیشن سه بعدی محسوب میشود. به طور کلی هر آنچه که در انیمیشن سه بعدی مانند شخصیت ها، فضا، و اجسام دیده میشود مدلسازی شده و دارای حجم سه بعدی است. بر اساس ایده و یا طرح دوبعدی مدلساز فرم طراحی شده را با توجه به پایپلاین تولید بوجود آورده و سپس با توجه به کارایی آن (در سه بخش اصلی "شخصیت" "فضا" و "پراپ") در انیمیشن استفاده میشود.
وظایف مدلساز
- وظیفه اصلی مدل ساز، مدلسازی سه بعدی عین به عین کانسپت است، چه به لحاظ فرم، چه به لحاظ تکسچرینگ.
- چنانچه به لحاظ تکنیکی امکان ساخت بخشی از مدل وجود نداشت، باید با طراح چک شود و با همکاری کانسپت آرتیست ایراد تکنیکی برطرف گردد.
- مدل ساز باید از نظر تکنیکی (توپولوژی-تعداد پلیگان-یووی-تکسچرینگ و ...) پایبند پایپلاین تعریف شده باشد و بر اساس پایپلاین تکنیکال عمل کند.
فرمت های کاری و قیمت گذاری مدلسازی
فرمت کاری رو در ۲ بخش فریلنس و درآمد ماهیانه (چه حضوری و چه ریموت) در نظر گرفته شده.
کاراکتر
در حالت فریلنس:
مدلساز با ۲سال سابقه حداقل قیمت دو میلیون تومان.
مدلساز با ۵ سال سابقه حداقل قیمت سه میلیون و پانصد هزار تومان.
مدلساز با ۸ سال سابقه حداقل قیمت شش میلیون تومان.
و درآمد ماهیانه :
مدلساز با ۲ سال سابقه شروع از چهار میلیون تومان.
مدلساز با ۵ سال سابقه شروع از شش میلیون تومان.
مدلساز با ۸ سال سابقه شروع از دوازده میلیون تومان.
پراپ
برای پراپ آرتیست هم به همین شیوه کار میشود با این تفاوت که به دلیل حجم بیشتر پراپ ها،
میتواند فرمت ساعتی در نظر گرفته شود. به این شکل که طبق سابقه کاری :
مدلساز با ۲ سال سابقه ساعتی ۳۵ هزار تومان.
مدلساز با ۵ سال سابقه ساعتی ۵۰ هزار تومان.
مدلساز با ۸ سال سابقه ساعتی ۷۵ هزار تومان.
و درآمد ماهیانه مشابه کاراکتر در نظر گرفته میشود.
انوایرومنت
برای فضا/ انوایرومنت ۲ فرمت کاری وجود دارد، ۱-بر اساس پراپ ۲- بر اساس چیدمان صحنه.
۱- بر اساس پراپ، که بعد از آنالیز دقیق کانسپت تعداد پراپ ها مشخص میشود و بر آن اساس قیمت گذاری میشود.
۲ - چیدمان، در این فرمت به غیر از ساخت پراپ ها، چیدمان صحنه نیز بر عهده هنرمند میباشد.
- در گیم، حتما باید باکس لول توسط لِوِل دیزاینر ارائه شود و بعد انوایرومنت بر آن اساس ساخته شود.
- بدون کانسپت، و با داشتن اسکیس کلی از کار قیمت گذاری دقیق انجام نمیشود.
شیوه فریلنسر:
پراخت میباید در ۲ یا ۳ قسط بسته به توافق طرفین انجام شود.
پرداخت اول بعد از اولین آپدیت از سوی آرتیست که باید تصویری از مراحل اولیه کار(بلاک- اوت)باشد انجام میشود. (بین ۲۰ ٪ تا ۳۰ ٪ کل هزینه)
قسط نهایی زمانی انجام میشود که کارفرما تصاویر ارسال شده توسط هنرمند را تایید کرده باشد.
- تصاویر باید به صورت کامل و از تمامی جهت ها باشد.
- هنرمند موظف است بعد از دریافت قسط نهایی تمامی فایل های درخواست شده از سمت کار فرما را تحویل دهد.
- چنانچه مدل کار شده دارای ایرادی باشد، هنرمند موظف است تمامی ایراد ها را برطرف کند.
لیدر/سرپرست:
وظیفه تعریف پایپلاین مدلسازی، از زمان دریافت کانسپت، تا تحویل مدل نهایی بر عهده لیدر است.
چک کردن کار سایر مدلساز ها، هم از نظر تکنیکال و هم از نظر هنری که در یک مسیر و کیفیت باشند بر عهده لیدر میباشد.
بر اساس فرمت های قیمتی و سابقه کار ذکر شده، شخصی که دارای تایتل "لید انوایرومنت/لید کاراکتر و..." تا ۲۰ ٪ به حقوق او اضافه میشود.
تست:
کارفرما حق دارد از هنرمندهای جونیور/تازه کار و یا کم سابقه، جهت شناسایی توانایی هنرمند و تطبیق با کیفیت پروژه تست بگیرد.
- هزینه تست مشابه تعرفه ذکر شده و توافق طرفین محاسبه میشود.
- تست مجانی وجود ندارد.
اصلاحیات
اصلاحیات باید در راستای تصویر مرجعی باشد که کارفرما در ابتدا ارائه داده است.
هرگونه تغییر نظر خلاف تصویر مرجع باید شامل در نظر گرفتن هزینه و زمان شود. هنرمند موظف است در طول زمان کار حداقل ۵ آپدیت واضح را به که کارفرما ارائه دهد تا کارفرما بتواند در جریان پیشرفت کار باشد و اگر اصلاح لازم ببیند به هنرمند انتقال دهد.
- کارفرما باید درخواست اصلاحیات را در مرحله مناسب داشته و چنانچه اصلاحیات در مرحله نامناسبی به هنرمند داده شود هنرمند میتواند آنرا نپذیرد.
مثال: مراحل درست اصلاحیات: اصلاح فرم تا زمانی امکان پذیر است که کار در مرحله "های-پلی" باشد.
وظایف سفارش دهنده یا کارفرما
داشتن یک تصویر مرجع/کانسپت که در تمام مراحل بشود به آن رجوع کرد. کارفرما موظف است انتظارات خود را به هنرمند به صورت کامل و واضح شرح دهد:
- این انتظارات به غیر از آرت استایل، نوع کار، زمان کار، شامل بخش ها تکنیکی مثل تعداد یو-وی ها، تعداد پلیگان ها و نوع تکسچرها میشود.
- چنانچه کارفرما کاری را فراتر از انتظارات و توافق اولیه ، از هنرمند بخواهد، هنرمند حق مخالفت و انجام ندادن آن کار را دارد، هزینه درخواست جدید به حقوق هنرمند اضافه میشود.
مثال اگر کاراکتر ساخته و فاینال شده باشد و کارفرما درخواست کند که به هر دلیل فنی یا هنری تعداد پلیگان ها از ۵۰ هزار به ۵ هزار تقلیل یابد، کارفرما موظف است هزینه اضافه را پرداخت کند.
تغییر اولویت:
چنانچه طی کار (خصوصا کار استخدامی) اولویت پروژه تغییر کرد(مثال: انجام کار های پروموشنال برای پروژه). هنرمند هیچگونه مسئولیتی نسبت به زمان تحویل توافقی قبلی نخواهد داشت.
فورس زمانی:
در صورتیکه فورس/عجله زمانی در پروژه وجود دارد، متعاقبا بر روی قیمت کار تاثیر خواهد داشت.
- اعیاد و روزهای تعطیل رسمی برای همه روز تعطیل محسوب میشود، اگر پروژه ای به هر دلیل درروز تعطیل هم کار میکند، هنرمند ملزم به کار نخواهد بود، این مورد شامل فورس زمانی و هزینه اضافه میشود.
تهیه و تنظیم کارگروه مدلسازی سال ۱۴۰۰
رضا صدقی / محمد نجفی / موسی ترابی / پژمان علی آقایی