تعرفه تخصصی داستانپردازی

(نگارش / استوری برد)

از بنیادی­ترین و مهم­ترین مراحل پیش تولید انیمیشن، فیلم‌نامه است. جهانی که در اثر انیمیشن خلق می شود، در ابتدا حاصل تخیلاتی است که توسط نویسنده یا نویسندگان شکل می­گیرد و تبدیل به فیلم‌نامه می شود. یک فیلم‌نامه خوب می­تواند در موفقیت یک اثر انیمیشن بسیار تاثیرگذار باشد.

نویسنده انیمیشن می‌تواند به شکل­های متفاوتی در پروسه خلق جهان داستان و نوشتن فیلم‌نامه حضور داشته باشد. بخش­هایی مانند؛ خلق ایده، پژوهش، بسط و گسترش جهان داستان، بایبل‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، گگ‌نویسی، دیالوگ‌نویسی و یا به عنوان سوپروایزر یا سرپرست نویسندگان دیگر.

در این تعرفه، هر کدام از این فعالیت‌ها به تفکیک، معرفی و ورودی و خروجی­های هر بخش مشخص و در نهایت دستمزد پیشنهادی تعیین می‌شود.

الف- خلق ایده، طرح و جهان داستان:

  • ایده، در یکی دو جمله خلاصه و جمع‌بندی شده و مشخص می‌کند که داستان درباره چه چیزی و چه کسی است؟ قهرمان اصلی کیست و فضای رخداد کجاست؟ یک ایده خوب می‌تواند زیربنا و اساس یک فیلم‌نامه‌ی خوب و یک انیمیشن موفق باشد. ایده هر اثر در جهت انتقال فکر، مضمون و پیام نویسنده که در طول فیلم‌نامه ساخته و پرداخته می‌گردد، نوشته می‌شود.
  • رسیدن به یک ایده‌ی ناب، حاصل سال‌ها مطالعه، پژوهش، نگاه جستجوگر، تخیل، استعداد و تجربه نویسنده‌ای ست که همواره در حال یادگیری است.
  • طرح و ساختار درست حاصل ایده‌ای ست که نویسنده خلق می‌کند. اسکلتی که داستان را محکم نگه می‌دارد و در یک ساختار بنیادی همه ی اجزای درام را به هم متصل می‌کند.
  • جهان داستان، تعریف مشخصی از کاراکترهای اصلی و فرعی مانند نام، خصوصیات، خلق و خو، اهداف، ارتباط آنها با یکدیگر، فضای کلی و فضاهای مرتبط با کاراکترهای اصلی به دست می­آید.

ممکن است نویسنده یا ایده­پرداز، ایده­ای از پیش نوشته شده داشته باشد یا آنکه به تیمی برای ایده­پردازی ملحق شود. نویسندگان می­توانند در یک یا هر دو بخش به صلاحدید سرپرست تیم نویسندگان حضور داشته باشند. دستمزد این بخش توافقی و به صورت جلسه ای یا پروژه­ای می­تواند محاسبه شود.

*زمانی که برای نوشتن فیلم‌نامه­ای به تحقیق، پژوهش، دانش و اطلاعات تخصصی در زمینه روانشناسی، جامعه‌شناسی و دیگر حوزه­های علوم نیاز باشد، یا دارای دیالوگ­هایی تخصصی، فضای ادبی خاص، کاراکترها و مکان­های متعدد یا خط داستانی پیچیده باشد فیلم‌نامه­ درجه الف به حساب آمده و هزینه نوشتن چنین فیلم‌نامه­ای از اعداد و ارقامی که در این تعریف به عنوان حداقل حقوق نویسندگان مشخص شده است تا سقف 50 درصد فراتر خواهد رفت.

الف-1- ایده و طرح و جهان داستان

 

کوتاه

مجموعه و سریال

سینمایی

تیزر

ایده و طرح اولیه

2 میلیون تومان

+ 1 درصد فروش IP

5 میلیون تومان + 1 درصد فروش IP

8 میلیون تومان + 1

درصد فروش IP

2 میلیون تومان

ایده + طرح +

جهان داستان

4 میلیون تومان + 5 درصد فروش IP

15 میلیون تومان + 5 درصد IP

20 میلیون تومان +5 فروش IP

4 میلیون تومان

* نویسنده­ای که صاحب ایده و طرح و جهان داستان است در قبال درصد فروش IP که از تهیه‌کننده دریافت می­کند موظف است به عنوان سرپرست نویسندگان در پروژه حضور داشته باشد تا داستان به کامل­ترین شکل توسعه یابد.

الف-2- جهان داستان

*دستمزد این بخش برای هر نویسنده می­تواند به صورت پروژه­ای (با مشخص کردن حداقل و حداکثر جلسات) یا ساعتی و جلسه­ای باشد. خروجی این جلسات توضیحات بخش الف خواهد بود (توضیح بند جهان داستان).

 

مجموعه و سریال

 

سینمایی

 

تیزر

 

 

پروژه­ای

 

8 میلیون تومان

6 الی 10 جلسه

حداقل دو ساعت

20 میلیون تومان

15  الی 25 جلسه

حداقل دو ساعت

4 میلیون تومان

حدود 2 الی 5جلسه

حداقل دو ساعت

جلسه­ای

 

1 میلیون تومان

1میلیون تومان

700 هزار تومان

 

ب- طرح و فیلم‌نامه

ورودی این بخش، نتیجه و محصولی است که از بخش ایده و جهان داستان (بخش الف) به دست آمده  و خروجی نهایی آن فیلم‌نامه خواهد بود. برای رسیدن به فیلم‌نامه نهایی مراحلی وجود دارد. مراحل به ترتیب شامل لاگ‌لاین و طرح (دو مرحله بخش طرح‌نویسی) و سپس آت‌لاین، پرمیس، تریتمنت و فیلم‌نامه (چهار بخش فیلم‌نامه‌نویسی) است. 

*ممکن است در پایپ­لاین یک شرکت هر کدام از این بخش­ها الزامی باشد یا به صلاحدیدی حذف گردد. بدیهی است که حتی در صورت حذف یا ادغام هرکدام از بخش‌ها، دستمزد نویسنده معادل کل همان بخش است و باید به طور کامل پرداخت شود.

*این امکان وجود دارد که طرح توسط یک نویسنده و فیلم‌نامه توسط نویسنده‌ای دیگر نوشته شود. از این رو دستمزدها به صورت جداگانه محاسبه شده است و در صورتی که یک نویسنده مرحله طرح و فیلم‌نامه را به تنهایی انجام دهد مجموع دستمزد این بخش را دریافت خواهد کرد.

ب-1-طرح:

طرح اسکلت، نقشه و خلاصه داستان است که در آن شخصیت داستانی، قضیه نمایشی، موقعیت و شرایط حاکم معرفی می‌گردد. روابط شخصیت ها، اهداف، مشکلات و موانع و پایان داستان مشخص می‌شود.

ب-2- فیلم‌نامه:

  • با توجه به پایپ لاین، در هر استودیوی تولید انیمیشن ممکن است نسخه‌هایی متفاوت از پیشرفت داستان پس از طرح تا فیلم‌نامه نهایی نوشته شود که شامل پرمیس، اوت لاین و نسخه اولیه باشد.
  • فیلم‌نامه نهایی باید شامل حضور تمامی کاراکترهای اصلی و فرعی، آغاز، میانه و پایان نقاط عطف مشخص صحنه و سکانسهای معین شده و دیالوگ‌ها باشد.
  • به ازای هر دقیقه 1 تا 1.5 صفحه متن نیاز است.
  • تهیه کننده مجاز است تا دو بار ویرایش بر روی متن فیلم‌نامه را از نویسنده بخواهد و نویسنده موظف به انجام آن است. که از ویرایش سوم به بعد مشمول هزینه جداگانه‌ای خواهد بود.
  • از آنجایی که پایلوت یک سریال راهنما و الگوی اصلی نویسندگان برای قسمت‌های آتی است یا نوشته­ای است که یک استودیو بر اساس آن می­تواند موفق به جذب سرمایه خصوصا از شبکه­های خارجی و یا حتی پلتفرم­های نمایش داخلی و ... شود و گاهی یکی از عناصر اصلی ضمیمه به بایبل یک پروژه است و معمولا باتوجه به بازخورد سرمایه‌گذاران و مدیران شبکه‌ها، با اصلاحات گسترده و پی در پی مواجه می­شود؛ لذا تعرفه نوشتن یک قسمت پایلوت، سه برابر تعرفه نوشتن قسمت­های عادی به حساب می‌آید. نویسنده موظف است تا دو بار متن را اصلاح کند و این ویرایش می­تواند فراتر از اصلاحات معمول باشد.

 

 

 

 

کوتاه

سریال

5 الی 7 دقیقه

سریال

11 دقیقه

سریال 22 دقیقه

سینمایی

تیزر

طرح

3 میلیون تومان

130 هزار تومان

110 هزار تومان

70 هزار تومان

20 میلیون تومان

4 میلیون تومان

فیلم‌نامه

5 میلیون تومان

270 هزار تومان

220 هزار تومان

200 هزار تومان

100 میلیون تومان

6 میلیون تومان

طرح و فیلم‌نامه

8 میلیون تومان

400 هزار تومان

340 هزار تومان

270 هزار تومان

120 میلیون تومان

10 میلیون تومان

 

* در بخش طرح، قیمت­ها بر حسب دقیقه است و بدیهی است هر چه تعداد قسمت­ها بیشتر باشد بر روی رقم کمتری توافق می­شود. این حداقل قیمت تعریف شده است و بر اساس سختی کار و پیچیدگی داستان و تحقیقات جانبی و تعداد کاراکتر ها و ... تا 50 درصد افزایش داشته باشد.

* در آثار کوتاه، فیلم‌نامه بر حسب اینکه حاوی دیالوگ، نریشن یا شعر باشد، مبلغ پایه فیلم‌نامه می­تواند با 20درصد افزایش محاسبه شود.

* در آثار سریالی نوشتن شعر جزیی از فیلم‌نامه نیست و هزینه آن باید جداگانه محاسبه شود که در ادامه به آن اشاره شده است.

* تهیه کننده پس از تایید طرح یا فیلم‌نامه مجاز است تا دو دفعه درخواست بازنویسی داشته باشد و پس از تسویه مالی یا تعهد به تسویه، می‌تواند درخواست بازنویسی دیگری داشته باشد و در هر بازنویسی جدید، اگر اصلاحات اساسی نباشد،20درصد دستمزد فیلم‌نامه یا طرح هر قسمت باید به نویسنده پرداخت شود و در صورتی که فیلم‌نامه نیاز به بازنویسی کامل و اساسی داشته باشد دستمزد نویسنده باید همانند نوشتن یک اثر تازه پرداخت گردد. 

* در آثار سینمایی اگر نویسنده خالق طرح باشد درصد فروش داخلی و خارجی نیز به آن تعلق می­گیرد که در جداول قبلی به آن اشاره شد.

* نوشتن شعر، دیالوگ و نریشن در تیزر به صورت پیش فرض، همگی بر عهده خود فیلم‌نامه­نویس است. در صورتی که از نیرویی دیگر، جهت نوشتن این موارد استفاده شود، هزینه آنها بر حسب رقم تعرفه از دستمزد فیلم‌نامه­نویس اصلی کسر خواهد شد. 

ج- خدمات افزوده

 ممکن است از یک نویسنده برای نوشتن یا اصلاح بخشهایی از یک فیلم‌نامه دعوت به عمل آید. تعرفه این خدمات به شرح زیر است:

دیالوگ نویسی

20 درصد تعرفه فیلم‌نامه اثر

گگ نویسی

20 درصد تعرفه طرح + فیلم‌نامه اثر (در صورتی که طرح داستان دستخوش تغییر شود)
20 درصد تعرفه فیلم‌نامه (در صورت عدم تغییر در طرح)

هر قطعه شعر داخل متن فیلم‌نامه سریال 5 الی 10 بیت

150 هزار تومان

شعر پیش نمایش یا تیتراژ پایانی سریال

هر کدام 2 میلیون تومان

هر قطعه شعر داخل متن فیلم‌نامه سینمایی 5 الی 10بیت

 3 میلیون تومان

شعر پیش نمایش یا تیتراژ پایانی سینمایی

هر کدام 10 میلیون تومان

 

د- عناوین و نردبان شغلی

با توجه به ساختار، ممکن است که یک استودیو یا کمپانی، در ساخت انیمیشن، نویسندگان را به صورت تمام وقت استخدام کند. بخش بعدی به محاسبه تعرفه چنین شرایطی تعلق دارد. به لحاظ سلسله مراتب شغلی در رده اول و بالا سوپروایزر فیلم‌نامه، سپس سرپرست نویسندگان و سپس فیلم‌نامه‌نویس قرار گرفته و تعریف می­شود.

د-1- سوپروایزر فیلم‌نامه

این رده شغلی معمولا در ساختار استودیویی با تعداد پروژه­های همزمان و موازی تعریف می­شود. مسئولیت  سوپروایزر از جنس مدیریتی است و او با تمامی دپارتمان­ها در ارتباط است و نظارت برای عناصر خلاقه تکنیکی یک داستان را در تمامی مراحل تولید یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی بر عهده دارد. از دیگر وظایف او استخدام و نظارت بر نویسندگان آزاد در پروژه­هاست.

دانش، تحصیلات و مهارتهای لازم:

- لیسانس انیمیشن، فیلم، ادبیات، فیلم‌نامه نویسی، نویسندگی خلاق یا ارتباطات یا نویسنده ی تجربی با سابقه ی نوشتن یک فیلم‌نامه سینمایی یا سرپرستی نویسندگان دو سریال هر کدام حداقل 56 قسمت را در سابقه خود دارد.

- دارای آشنایی کامل و درک درست از پایپ­لاین و تولید فیلم سازی و انیمیشن و آشنایی به متن و مدیریت پروژه و تکنیک­های ساخت

- دستمزد ماهیانه: 20 میلیون تومان به صورت تمام وقت

- سوپروایزر نویسندگان در هر ماه، وظیفه نظارت بر حداقل 2 پروژه همزمان و خروجی حداقل 45 دقیقه فیلم‌نامه در هر پروژه سریالی و 15 دقیقه در فیلم‌نامه هر پروژه سینمایی را بر عهده دارد.

د-2-سرپرست نویسندگان ( نویسنده اصلی یا Head writer)

وظیفه ویرایش و تایید خط داستانی قسمت­ها و گسترش و تکمیل کردن کاراکترها، داستان­ها و دیالوگ‌ها را برعهده دارد. ادیت و نهایی کردن تمامی پرمیس­ها، اوت‌لاین­ها و نسخه‌های فیلم‌نامه برای استودیو و شبکه، بر عهده اوست. (تعداد قسمت‌ها بسته به حجم پروژه و استانداردهای هر استودیو متفاوت است اما به عنوان پیشنهاد تعداد 10 قسمت پیشنهاد می­شود)

 دانش، تحصیلات و مهارتهای لازم:

  • مدرک کارشناسی در فیلم سازی، تئاتر، انیمیشن، ادبیات، مطبوعات و دارای تجربه در حوزه انیمیشن
  • تجربه او بیشتر به کیفیت و سرعت اصلاح او در متن، خصوصیات فردی در خلاقیت، سرعت، تفکر و قدرت ذهنی، جزیی نگری، نظم فکری و مهارت­های مدیریت زمان و همکاری تیمی مرتبط است.
  • سرپرست نویسندگان لازم است که تجربه حداقل نگارش 78 قسمت در سه پروژه سریالی (برای تصدی سرپرستی نویسندگان سریال) یا یک سینمایی (سرپرستی نویسندگان سینمایی) را در سابقه خود داشته باشد.
  • دستمزد ماهیانه: ماهیانه 14 میلیون تومان به صورت تمام وقت.
  • سرپرست نویسندگان در هرماه موظف به ادیت حداقل 10 قسمت یک سریال است.
  • در صورتی که سرپرست نویسندگان همراه دیگر نویسندگان عادی پروژه به نوشتن قسمت­ها نیز مشغول باشد، برای فیلم‌نامه­های نوشته شده­اش مبلغی جداگانه دریافت خواهد کرد.
  • سرپرست نویسندگان می­تواند به صورت پروژه­ای نیز استخدام شود و برای هر قسمتی­ که ادیت می­کند معادل یک چهارم هزینه فیلم‌نامه+ طرح هر قسمت سریال را به عنوان دستمزد دریافت کند.

د-3- نویسنده

نسخه ابتدایی و اورجینال فیلم‌نامه را نوشته و توسعه می­دهد.

 دانش، تحصیلات و مهارتهای لازم:

  • مدرک کارشناسی ادبیات یا فیلم‌نامه نویسی با درک و آشنایی با انیمیش و فیلمسازی
  • خلاق، منعطف، جزیی نگر، دارای مهارت­های مدیریتی و سازمانی، آشنای به نرم افزارهای مورد نیاز نوشتن، پردازش متن، خلق فیلم‌نامه، درک صحیحی از پایپ لاین انیمیشن و فیلم­سازی (خصوصا تکنیکی که بر اساس آن انیمیشن مذکور ساخته خواهد شد)
  • نویسنده­­ای که تمام وقت استخدام شده باشد موظف به تحویل حداقل 5 فیلم‌نامه 7 دقیقه­­ای در ماه است.
  • دستمزد ماهیانه: 9 میلیون تومان به صورت تمام وقت

 

ه- مدت زمان عرف نگارش

زمان نگارش هر اثر در بخش­های مختلف وابسته به آماده بودن ورودی­های آن بخش، توانایی فردی و کارایی کل پایپلاین بخش نویسندگی است اما پیشنهاد ما به شرط فراهم بودن شرایط مطلوب مدت زمان عرف برای نوشتن هر اثر چنین است:

 

کوتاه

سریال

پنج الی هفت دقیقه

سریال

11 دقیقه

سریال

22 دقیقه

سینمایی

طرح

دو هفته الی یک ماه

دو طرح در هفته

دو طرح در هفته

یک طرح در هفته

دو ماه

فیلم‌نامه

دو تا سه ماه

یک فیلم‌نامه در پنج روز کاری

یک فیلم‌نامه در یک هفته کاری

یک فیلم‌نامه  در 10 روز کاری

هفت  ماه

 

 

 

 

استوری برد

شرح وظایف:

الف- معرفی استوری برد آرتیست (Storyboard Artist)

در فیلم های سینمایی،‌ تلویزیونی،‌ تبلیغات،‌ بازی‌ و دیگر فرم‌های رسانه‌ای، استوری برد به عنوان راهنمایی برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. استوری برد را باید از مهم­ترین بخش‌های پیش­تولید قلمداد کرد زیرا که متن برای اولین بار به صورت تصویری ارائه می‌شود و ترجمانی دقیق از روح داستان، از طریق به تصویر کشیدن حالات، ‌احساسات، حرکات و پیشرفت منطقی آن است.

 طراح استوری‌ برد در واقع یک داستان‌گوی بصری است که خط داستانی نوشته شده در فیلم‌نامه را به صورت تصویری ارائه و ترجمه می­کند. او باید این قابلیت را داشته باشد که دیدگاه کارگردان را از طریق فریم‌هایی که ترسیم می‌کند ارائه کند تا بقیه افراد و تیم تولید بتوانند بوسیله‌ی آن روند تولید را پیش ببرند.

طراحان استوری‌برد به صورت دستی بر روی کاغذ یا با استفاده از کامپیوتر، بردها را طراحی می‌کنند. استوری‌برد مشخص کننده‌ی اندازه ی نماها،‌ زمان‌بندی و زوایای دوربین در سکانس‌ها  بوده و به عنوان یک راهنمای تصویری عمل می‌کند، اینکه در سینما، فیلم‌برداری در صحنه چگونه باید صورت بگیرد و یا اینکه خروجی انیمیشن به چه صورت باید باشد.


ب-مسئولیت‌های استوری برد آرتیست

  • مطالعه و ترجمه متن به صورت تصویری
  • تقطیع متن همراه با کارگردان برای تعیین کردن صحنه‌های کلیدی و نحوه‌ی پیش بردن روایت به صورت تصویری (دکوپاژ)
  • تبدیل متن فیلم‌نامه به قالب استوری‌برد با استفاده از پنل‌های تصویری
  • به تصویر کشیدن جلوه‌های ویژه در فریم‌های استوری‌برد
  • مشخص کردن نورپردازی در فریم‌ها در صورت ضرورت
  • فریم‌ها همچنین باید شامل دیالوگ‌ها و جهت حرکات کاراکترها در صحنه‌ها باشند.
  • توضیح و ارائه استوری برد به کارگردان و در صورت تایید، ارائه مجدد صحنه‌های کلیدی به انیماتورها
  • اصلاح استوری برد در طول پروژه در صورت نیاز

 

ج- دانش و توانایی‌های مورد نیاز

  • توانایی همکاری موثر با طراحان کانسپت، نویسنده‌ها،‌ کارگردان‌ها و مشتری‌ها برای به تصویر کشیدن داستان
  • دانش‌آموخته‌ی سینما یا انیمیشن
  • توانایی‌ ارائه مناسب
  • دانش داستان‌گویی بصری
  • دانش کافی در مورد سبک‌ها و ژانرهای سینمایی
  • دانش قواعد انیمیشن
  • دانش قواعد داستان‌گویی (برای مثال سفر قهرمان)
  • دانش عکاسی و شناخت زوایای دوربین و تکنیک‌های فیلم‌برداری
  • دانش طراحی و شناخت پرسپکتیو و توانایی پیاده‌سازی انواع زوایای دوربین
  • توانایی ترجمه ایده‌های دیگران در قالب طراحی و اسکیس‌های پر جزییات
  • توانایی تحلیل متن فیلم‌نامه به منظور تقطیع متن و دکوپاژ
  • توانایی و شناخت کافی ترکیب‌بندی در قاب سینما و انیمیشن
  • شناخت و مهارت تدوین

 

ج- روند کاری

طراح استوری‌برد متن فیلم‌نامه را از فیلم‌نامه نویس یا نویسنده دریافت می‌کند و آن را یا به تنهایی و یا با همراهی و راهنمایی کارگردان، دکوپاژ می کند و در نهایت فریم‌هایی استوری‌برد را به دپارتمان تدوین تحویل می‌دهد.

 تدوینگر، استوری‌برد را تدوین و نهایتا انیماتیک تولید می‌شود. (استوری‌برد زمان بندی شده، همراه با صدای شاهد یا دوبله نهایی)

گاهی اوقات استوری‌برد آرتیست علاوه بر طراحی استوری‌برد،‌ مسئول تهیه انیماتیک نیز می‌باشد که البته به پروژه و شرایط آن بستگی دارد.

 

توضیح الگوی محاسبه تعرفه:

الگویی که برای محاسبه تعرفه های استوری برد در نظر گرفته شده به این صورت است که در ابتدا تقسیم بندی‌ آن بر اساس انواع پروژه‌ها و درجه سختی طراحی استوری برد مشخص شده و در نهایت برای هر نوع خاصی از پروژه، حداقل راندمانی که طراح استوری برد موظف به تحویل است، عنوان شده است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که در این تقسیم بندی، دکوپاژ‌ و نحوه‌ي روایت دارای یک درجه‌ی سختی در تمام پروژه‌هاست (کیفیت دکوپاژ یکسان در نظر گرفته شده است) و آنچه متغیر است، سختی در اجراست و اهمیت پروژه و حساسیتی است که تیم تولید باید در نظر داشته باشد،‌ برای مثال اجرای استوری برد برای پروژه کات‌اوت نسبت به پروژه سه بعدی راحت تر است و یکی از فاکتورهایی است که در میزان راندمان تاثیرگذار است.

در متن پیش رو برای محاسبه هزینه و تعرفه استوری برد نیاز به آن بود که در ابتدا تعریفی از راندمان کاری این شغل بر اساس تکنیک انیمیشن ارایه شود.

  • هر صفحه معادل 40 الی 50 ثانیه در نظر گرفته شده است.
  • محاسبه بر حسب صفحه به شیوه محاسبه بین المللی نزدیک­تر است،‌ البته در حال حاضر در تولیدات داخلی، با توجه به اینکه طراحان استوری برد اکثرا انیماتیک و ریل زمان بندی شده تحویل می‌دهند محاسبات بر اساس دقیقه صورت می‌گیرد. اما در پایپ لاین جهانی زمان بندی بردها بر عهده استوری­برد آرتیست نیست و باید توسط تدوینگری که بردها را تحویل می‌گیرد صورت پذیرد. با این حال با توجه به شرایط تولید در داخل که استوری‌برد آرتیست هم می‌تواند خروجی انیماتیک تحویل دهد. پیشنهاد می­شود در صورت آنکه زمانبندی بر عهده استوری برد آرتیست گذاشته شود مبلغی افزوده به او پرداخت گردد.
  • مدت زمان اجرا معادل یک هفته یا پنج روز کاری و هر روز هفت ساعت کاری مفید در نظر گرفته شده است

 

 

 

 

 

 

جدول الف-  راندمان برای استخدام یک نیروی ثابت استوری برد:

تکنیک

سینمایی (در هفته)

سریال و مجموعه (در هفته)

کوتاه (در هفته)

کات اوت

-

پنج الی هشت صفحه

پنج الی هشت صفحه

3D و 2D دیجیتالی

یک و نیم الی دو صفحه

سه و نیم الی پنج صفحه

یک و نیم صفحه

استاپ موشن

یک الی یک و نیم صفحه

سه و نیم الی پنج صفحه

یک و نیم الی دو صفحه در هفته

موشن گرافیک

-

سه تا شش صفحه

-

تبلیغات: با توجه به آنکه در تبلیغات زمان بسیار نقش کلیدی دارد؛ از این رو راندمان چیزی حدود یک صفحه در طی یک الی دو روز است.

دستمزد نیروی تمام وقت:

برای محاسبه دستمزد نیروی تمام وقت، نیاز است که در ابتدا استوری برد آرتیست­ها را از لحاظ سابقه‌ي کاری و سطح توانایی (دکوپاژ و توانایی در داستان‌گویی بصری و نحوه‌ي اجرا) و میزان راندمانی که تحویل می دهند به دو دسته تقسیم بندی کرد:

- سینیور یا حرفه‌ای (حداقل با پنج سال سابقه کاری)
- جونیور یا نیمه‌حرفه‌ای (حداقل با دو سال سابقه کاری)

*(در محاسبه دستمزد تمام وقت، استوری برد آرتیست موظف است که راندمانی مطابق جدول الف را در پروژه­ها رعایت کند.)

* اگر پروژه ارائه شده به استوری برد آرتیست داخلی نبوده و جهت ارائه در بازارهای خارجی باشد و درآمد ارزی کسب کند یا به سفارش یک شرکت خارجی و به واسطه یک شرکت داخلی باشد، رقم دستمزدها باید حداقل دو برابر تعرفه عادی محاسبه شود. (این ضریب بر اساس کشور سرمایه گذار و بازار هدف می­تواند بالاتر باشد)

*دستمزد طراحی استوری برد قسمت­های پایلوت دو تا سه برابر قسمت­های معمولی است. اصلاحات در استوری­برد پایلوت می­تواند تا دو مرتبه اما عمده­تر از آنچه برای قسمت­های عادی عرف است باشد و به همین دلیل است که دستمزد بالاتری برای آن در نظر گرفته شده است.

* اگر صحنه­ای به صورت کامل به استوری برد تبدیل شد ولی بنا به هر دلیل در کار نهایی مورد استفاده قرار نگرفت هزینه‌ی آن باید به صورت کامل پرداخت شود.

 

تعرفه در حالت همکاری به صورت ماهیانه:

جدول ب

استوری برد آرتیست سینیور

20 میلیون تومان

استوری برد آرتیست جونیور

13 میلیون تومان

*دستمزد اعلام شده می­تواند بر اساس راندمان و مهارت استوری برد آرتیست تا بیست درصد مبلغ پیشنهادی افزایش داشته باشد.

 

تعرفه در حالت همکاری به صورت دورکاری (فریلنسی)

جدول ج

 

سینمایی

و استاپ موشن

سریالی

2D   و3D

سریال

کات اوت

کوتاه

موشن گرافیک

تبلیغات

استوری برد آرتیست سینیور

(بر حسب صفحه)

5/5 میلیون تومان

5/1

میلیون تومان

700 هزار تومان

5 میلیون تومان

1 میلیون تومان

 

10میلیون تومان

استوری برد آرتیست جونیور

(بر حسب صفحه)

5/2 میلیون تومان

1 میلیون

500 هزار تومان

3 میلیون تومان

700 هزار تومان

6 میلیون تومان

 

 

 

اصلاحات:

بخش بزرگی از پایپ لاین­های پیش تولید و تولید انیمیشن همانند یکدیگر است و مسلما در همه بخش­ها، اصلاحات بخشی از پروسه کار است. در ادامه یک پایپ لاین شاخص را در نظر گرفته و شرح داده و بواسطه آن روند کار و اصلاحات درخواستی از استوری برد آرتیست (مقدار و تعداد دفعات) و دستمزد پایه این کار را بررسی نموده­ایم:

در ابتدا برای ارائه استوری برد و جلوگیری از اتلاف وقت، کارگردان صحنه های مورد نظر را به استوری برد آرتیست­ها توضیح داده و پس از آن طراحان استوری برد با اتمام تامبنیل­های اولیه، جلسه ای با کارگردان و سرپرست خواهند داشت و چنانچه نیازی به تغییر و یا اصلاح باشد (اصلاحاتی از قبیل اکت و دکوپاژ) لازم است تا توسط آنها ارائه شود. (اولین مرحله اصلاحات)

 در ادامه استوری برد آرتیست، بردها را در قالب نهایی طراحی کرده و مجددا به تیم ارائه می­کند (دومین مرحله اصلاح) مطمئنا در این فاز جنس اصلاحات نباید بنیادی باشد و صرفا جزییات را شامل می­شود. (جزییات مانند افزودن چند پز جا به­جایی کاراکتر اصلاح کادر و ... است)

بعد از این مرحله طراح باید اصلاحات نهایی را اعمال نموده و پروژه را تحویل دهد.

*در صورتیکه که بعد از این مرحله اصلاحی توسط کارگردان درخواست شود متحمل هزینه ی دوباره خواهد بود و هزینه ی آن برابر با نصف تعرفه­ای خواهد بود که پیشتر مشخص شده است.

 

تهیه و تنظیم کارگروه داستانپردازی سال ۱۴۰۰

مونا شاهی / مهناز راوند / محسن شکرطلب /  رشید عابدین

آدرس ایمیل : story.animationguild(atsign)gmail.com